NADI HIDUPKU......

NADI HIDUPKU......

GAMBAR KANDID IWAN-KLATE......

GEMPA BUMI DI JEPUN

1. Kejadian gempabumi dan tsunami di Jepun telah mengakibatkan insiden nuklear pada tahap 4 ( Three Mile Island-tahap 5, Chernobyl- tahap 7) yang memberi kesan hanya kepada kawasan di sekitar loji kuasa nuklear. Tindakan telah diambil oleh pihak berkuasa Jepun dan keadaan loji yang terlibat adalah terkawal.

2. Kawasan yang terlibat mempunyai 13 unit loji kuasa nuklear di mana sewaktu kejadian berlaku, hanya 10 unit yang sedang beroperasi. Daripada jumlah ini, 2 unit mengalami insiden yang mana sistem penyejukan reaktor gagal berfungsi.

3. Sehingga jam 5.00 petang pada 14 Mac 2011, laporan Agensi Tenaga Atom Antarabangsa(IAEA) menyatakan kedua-dua loji tersebut kini dalam keadaan terkawal dan selamat dengan bacaan dedahan luar di empat lokasi sekitar loji berada dalam keadaan normal.

Tindakan oleh MOSTI
4. MOSTI melalui jabatan Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dan Agensi Nuklear Malaysia telah memantau situasi di Jepun mulai daripada tarikh kejadian iaitu 11 Mac 2011. Dalam masa yang sama, maklumat terkini sentiasa diperolehi dari IAEA dan pihak Berkuasa Jepun (NISA).

5. Pemantauan melalui Sistem Pemonitoran Radiologi Alam Sekitar (ERMS) di 6 lokasi seluruh Malaysia (Chuping, Ipoh, Kota Kinabalu, Kuantan, Kudat dan Senai) tidak menunjukkan sebarang peningkatan paras sinaran di mana paras sinaran di Malaysia berada pada paras normal.

6. Maklumat teknikal mengenai kejadian di Jepun boleh diperolehi dari:
a) Laman Web IAEA (www.iaea.org )
b) Laman Web Nuclear and Industrial Agency, Jepun (www.nisa.meti.go.jp )
c) Pusat Maklumat Radiologi, AELB di talian HOTLINE : 1800-88-7999

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan